آموزش Linux جلسه دوم: توزیع ها

linuxPic

 

آموزش Linux جلسه اول: تاریخچه

توزیع ها

در سال 1991 همه چیز برای یک سیستم عامل کاملا آزاد مهیا گشته بود. و گروه GUN نیز نرم افزار های زیادی را برای تولید یک سیستم عامل فراهم نموده بود.و لینوکس تروالز هم هسته سیتم عامل را فراهم نموده بود. ولی هماهنگ کردن هسته و نرم افزار های GNU وظیفه کسی بود که می خواست یک سیستم عامل راه اندازی نماید. برخی شرکت ها تصمیم به ساخت لینوکس انحصاری گرفتند( به هر لینوکسی که توسط شخص یا شرکت ساخته شود یک توزیع یا distribution گفته می شود) 

شرکت های مانند Debian, Redhat, Slackware و … شروع به ساخت سیستم عامل کردند. شرکت های مانند Debian و Redhat توزیع های منحصر به خود را ساختند اما برخی دیگر سیستم عامل های دیگران را تغییر دادند و توزیع جدیدی را به بازار ارائه کردند مانند Oracle که اساس لینوکس آن از Redhat گرفته شده است یا Ubuntu که بر اساس Debian ساخته شدند واین روند تا به امروز ادامه داشته و تعداد توزیع ها را به بیش از چند صد توزیع افزایش داده شده. و یکی از مواردی که باعث سختی کار می شود همین تعداد زیاد توزیع هاست زیرا کاربران را در فراگیری توزیع مورد نظر دچار سردرگمی می شوند. کاربران در اینکه کدام توزیع به چه کار می آید یا اینکه فراگیری کدام توزیع راحت تر است درچار سردرگمی میکند. اما نکته مهم این است که اکثر توزیع ها شبیه به هم می باشند. و تفاوت های آنان بسیار جزی هست. 

برخی توزیع ها برای کارهای خاص ساخته می شوند مثلا برای ریاضی یا برای کارهای گرافیکی. اما بحث ما بیشتر درباره ی توزیعی های هست که برای مدیریت سرور می باشد. برخی از توزیع های که می توان از آن بعنوان مدیریت سرور استفاده کرد Enterprise نام دارند و به معنی لینوکسی است که سازنده آن یک شرکت یا یک تیم برنامه نویسی خیلی قوی آنرا ساخته و پشتیبانی کند و بطور دائم آنرا به روز رسانی میکند. شرکت های که پشتیبانی این کار را انجام می دهند مانند Debian, Redhat و… هستند. و در مواقع لزوم فایل های بروزرسانی را ارائه می دهند.

استفاده از یک توزیع بخصوص یک مسئله شخصی می باشد و باتوجه به نیاز هر فرد و علایق کاربر تعیین می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *