آموزش Linux جلسه چهارم: Shell

آموزش Linux جلسه اول: تاریخچه

در دنیای Ubuntu در شروع با یک محیط گرافیکی مواجه میشویم. که با ترکیب کلید های Ctr+Alt+F1 تا F12  می توان بین shell های مختلف جابجا شد. بعنوان مثال با ترکیب Ctr+Alt+F1 به shell متنی جابجا میشویم. همانطور که برای مرورگرها انواع متفاوت داریم برای shell متنی هم انواع متفاوت داریم که رایج ترین آن shell است بنام bash و معمولا اکثر لینوکس کارها با bash کار میکنند. باید به این نکته توجه کنید که تمامی shell ها با هم شبیه هستند و تفاوت های جزیی دارند اما بیشتر کاربران از bash استفاده میکنند. 

نرم افزار های هستند در همه لینوکس ها به نام ترمینال که اصطلاح کامل آن terminal emulator می باشد وظیفه آنها اجرا شدن در محیط گرافیکی، دادن یک پنجره و اجرای پروسه bash در پشت آن. هر دستوری که تایپ شود به محیط bash فرستاده میشود و خروجی نیز در همان پنجره قابل مشاهده شدن است. برای دسترسی به ترمینال از ستون سمت چپ اولین آیکن از بالا کلیک کنید و کلمه terminal را بنویسید.

bash

در اینجا 3 ترمینال مشاهده میشود که جدید ترین آنها terminal می باشد. در واقع این همان گنوم ترمینال می باشد که از ترمینال های معروف می باشد. روی محیط های گرافیکی که اساس آنها گنوم می باشد از این ترمینال ها استفاده می شود.روی محیط های که اساس گرافیکی آنها KDE هست ترمینال آنها معمولا کنسول نام دارد.

اگر روی ترمینال کلیک کنیم پنجره ترمینال باز می شود که در پشت آن پروسه bash را خواهیم داشت. خط فرمان که مشاهده میکنید در زیر در توزیع های مختلف ممکن است به شکل های متفاوت دیده شوند ولی اکثر آنها به یک شکل هستند.

bash1

معمولا خط فرمان تشکیل شده از نام کاربری که لاگین کرده است @ نام کامپیوتر یا سروری که با آن لاگین کردیم : و در نهایت مسیر جاری که الان هستیم. 

$:omid@LpicOne

  • دقت داشته باشید با نوشتن / cd میتوانید به مسیر ریشه میرویم که بالاترین دایرکتوری در لینوکس هست.
  • در اینجا علامت $ را میبینید و به این معنی است که شما کاربر عادی هستید  و اختیارات کاربر عادی را دارید عموما این نوع کاربر فقط میتواند با سیستم کار کند و تغییرات نمی تواند ایجاد کند.
  • اما اگر علامت # بود شما دسترسی کاربر روت را دارید که میتوانید تمام عملیات های لازم و مورد نیاز را انجام دهید.
  • در لینوکس زمانی که یک دستور را تایپ میکنید اولین کلمه یا حرف نام آن دستور می شود و از آن به بعد آرگومان های می باشد که به آن پارامتر ارسال خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *