راهنمای خرید سرور مجازی لینوکس

با گسترش فضای دیجیتال و نیازهای بیشتر به انجام کارهای آنلاین، استفاده از سرور مجازی لینوکس برای اجرای برنامه‌ها و سایت‌های شما بسیار مرسوم شده است. در این مقاله راهنمای کاملی برای خرید سرور مجازی لینوکسی ارائه خواهیم داد.

1. نوع سرور مجازی

در ابتدا باید تصمیم بگیرید که نوع سرور مجازی لینوکسی که می‌خواهید راه اندازی کنید، چیست؟ آیا به دنبال سرور مجازی با منابع نیمه اشتراکی هستید (virtual private server) که منابع روی یک سرور اختصاصی با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود؟ یا سرور مجازی نیمه اختصاصی ( virtual dedicated server) را می‌خواهید که تنها برای استفاده شما باشد؟ یا به دنبال سرور ابری (cloud server) هستید که از در چند سرور بصورت کلاستر میزبانی شده است؟

2. منابع سرور

بعد از تعیین نوع سرور مجازی، باید به منابع سرور توجه کنید. منابع سرور شامل فضای دیسک، پردازشگر، حافظه و پهنای باند است. برای اجرای نرم افزارهای کوچک و متوسط، سرور با حداقل منابع ممکن کافی است، اما برای سایت‌های بزرگ و بازدید بالا، سرور با منابع بیشتر لازم

است. در صورتی که سرور شما مجازی سازی شده باشد منابع آن بصورت share با سرورهای دیگر استفاده می شود.

3. انتخاب لوکیشن سرویس

بعد از تعیین نوع و منابع سرور، باید یک لوکیشن برای سرویس خود انتخاب کنید. باید به قیمت، کیفیت خدمات، پشتیبانی و امنیت توجه کنید. باید با دقت شرایط قوانین و سرویس‌های پشتیبانی شده بررسی شود. معمولا کشورهای اروپایی کیفیت مناسبتری نسبت به سایر دارند.

در صورتی که مخاطبین شما در داخل کشور ایران قرار دارند و میخواهید سایت شما با سرعت مناسبتری بازدید شود بهتر است سرورهای مجازی ایران در دیتاسنتر هاست باران  را انتخاب نمایید‫.

4. انتخاب نوع سیستم عامل لینوکس

بعد از تعیین نوع و منابع سرور، باید نوع سیستم عامل لینوکس را مشخص نمایید. سیستم عامل لینوکس دارای توزیع های زیادی است. توزیع لینوکس سیستم عامل ساخته شده مبتنی بر هسته لینوکس است . از جمله معروف ترین توزیع های لینوکسی می توان به دبیان، سنتوس،

ابونتو، آلمالینوکس، راکی لینوکس، آرچ لینوکس اشاره کرد. مزیت و برتری لینوکس نسبت به ویندوز، امنیت بالاتر و همچنین سبک بودن آن می باشد.


5. نصب و پیکربندی سرور


بعد از خرید سرور مجازی، باید آن را پیکربندی کرده و نرم‌افزارهای لازم را نصب کنید. در صورتی که سرور مجازی خود را از هاست باران خریداری کنید معمولاً این کار را برای شما انجام می‌دهیم، اما در صورتی که از سرویس دهنده دیگری تهیه کنید، باید این کار را به صورت دستی انجام

دهید. نصب فایروال از اولین اقداماتی است که باید در لینوکس انجام دهید. 

6. مانیتورینگ و بهینه سازی سرور

بعد از نصب سرور، باید آن را بهینه سازی کنید. باید برنامه‌های مانیتورینگ و بهینه سازی را نصب کرده و سرور را به صورت منظم بررسی کنید. این کار به بهبود عملکرد سرور کمک می‌کند. از جمله معروف ترین ابزارهای مانیتوریگ لینوکسی می توان به ابزار Top ، Netstat ، Htop ، Iotop ، VmStat اشاره کرد. این ابزارها روی تمامی توزیع های لینوکسی به راحتی نصب و فعال می گردند.

در نهایت، خرید سرور مجازی لینوکس یک انتخاب بزرگ است که باید با دقت و با توجه به نیازهای شما انجام شود. سرورهای مجازی لینوکسی به علت سبک بودن و قیمت مناسب مورد توجه بسیار ی از کاربران است. با رعایت راهنمایی‌های فوق، می‌توانید بهترین سرور مجازی لینوکس را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *